آموزش uv unfolding در مایا

بازدید: 2410 بازدید
حالت شب

سلام.

مقدمه :

در حالی که uv کردن object های مسطح و صاف کار نسبتا آسانی هست ، اما در مورد object هایی که دارای سطوح منحنی هستند اینطور نیست.

اگر بخواهیم طبق آموزش قبل ، object های پیچیده رو uv کنیم ، باید حدود ۱۰۰ تیکه ی کوچک (uv shells) را به هم متصل کنیم که کاری بس دشوار است.

برای رفع این مشکل از روشی به نام uv unfolding استفاده خواهیم کرد. در این روش ما با ایجاد برش و درزها (seams) و در پایان با انجام فرآیند unfolding (پهن کردن) ، کار را به پایان می رسانیم.

فرآیند این کار مشابه به برش دادن یک پیراهن از قسمت درزها (cut uv seams) و پهن کردن آن بر روی یک میز (unfolding) می باشد.

در این آموزش ما یاد می گیریم که :

۱- چگونه یک mesh را به چند بخش مجزا تبدیل کنیم و از این خاصیت برای تکسچرینگ استفاده می کنیم.

۲- چگونه یک تکسچر شطرنجی شکل را به mesh خود اعمال کنیم.( از تکسچر شطرنجی برای تعیین کیفیت uv mapping استفاده می کنند)

۳- کار با planar mapping

۴- چگونه edge های uv را برش دهیم.

۵- چگونگی انجام فرآِیند unfolding

۶- رفع اشکالات به وجود آمده در مرحله unfolding با استفاده از smooth uvs tool

uv unfolding-02

هنگام کار با uv ها بهتره که همزمان بر روی مدل سه بعدی و uv ها تسلط داشته باشیم.

بدین منظور ابتدا ازpanel menu به مسیر panels > saved layouts > persp/uv texture editor می رویم.

اینجوری uv texture editor و نمای perspective هر دو در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

اگر polygon های مدل سرباز رو انتخاب کنید ، در قسمت texture editoruv خواهید دید که uv ها به صورت کاملا نامنظم قرار گرفته اند و نمی شه از این uv برای نقاشی کردن بر روی مدل استفاده کرد.

uv unfolding-03

 

مطالعه بیشتر