آموزش مدلسازی مقرنس

بازدید: 4604 بازدید
حالت شب

برای مدلسازی مقرنس ، ابتدا یک نیم استوانه با تعداد اضلاع شمسه منطبق با نقشه ها ترسیم نموده و با راست کلیک بر روی آن Convert to Editable Mesh  را انتخاب کنید .

mogharnas 6

اکنون ، پولیگان های اضافی استوانه را حذف نمایید تا پوسته زیرین آن باقی بماند . برای شفاف شدن مدل جهت مشاهده نقشه از پشت مدل انتخابی در ویو می توانید دکمه Alt+X را بزنید . همچنین باید ورتکسها را مطابق نقشه تنظیم نمایید .

mogharnas 7

حال نوبت به گسترش مدل رسیده است . برای این کار ، وارد زیرمجموعه Edge در Editable Mesh گردیده و دو عدد از آنها را مطابق شکل انتخاب کنید .

mogharnas 8

با نگه داشتن دکمه Shift و Move کردن Edge های انتخابی به سمت پایین ، از آنها کپی گرفته و جسم را گسترش دهید تا قسمت مثلث شکل مطابق نقشه ها و تصویر ایجاد گردد. توجه داشته باشید هر چه دفعات کپی گرفتن تا پایین بیشتر باشد انحنای مدل ایجاد شده نرم تر و مناسب تر خواهد بود . در این مرحله نیاز است تا از Vertex ها در زیرمجموعه Editable Mesh  کمک گرفته شود تا با جابجا نمودن آنها به شکل مورد نظر برسید .

mogharnas 10

برای جوش دادن و یکی کردن Vertex های انتخابی در قسمت پایین ، آنها را انتخاب نموده و در پارامترهای Editable Mesh  گزینهSelected  Weld  را بزنید . در صورت یکی نشدن ورتکسها با یکدیگر میزان عدد Weld را بالا ببرید .

mogharnas 11

به همین ترتیب،کاسه ها و سایر قسمت های مقرنس را مدلسازی نمایید.در قسمت پولیگان نیز می توانید کاسه ها را انتخاب نموده و با نگه داشتن دکمه Shift از آنها کپی بگیرید.

mogharnas 12

برای انطباق دقیق Vertex ها در کنار یکدیگر، ابزار Snap را در قسمت نوار ابزار بالا فعال نموده و با راست کلیک بر روی این ابزار ، پارامترهای آن را مانند شکل تنظیم نمایید . با فعال بودن این ابزار ، به راحتی می توانید  Vertexها را بر روی یکدیگر منطبق نمایید.

mogharnas 13

برای ایجاد شکستگی های مدل ، وارد زیرمجموعه Polygon در Editable Mesh گردیده و پولیگان هایی را که می خواهید لبه های آنها شکسته دیده شود انتخاب نموده در قسمت Smoothing Groups برای هر دسته از آنها یک عدد انتخاب نمایید.

mogharnas 14

برای مدلسازی کاشی ستاره ای شکل ، در قسمت Shapes گزینه Star را انتخاب نموده ، تعداد Point های آن را ۵ قرار داده و شعاع آن را مطابق نقشه ها تنظیم نمایید .

mogharnas 15

سپس آن را به Editable Mesh تبدیل نمایید تا از حالت دو بعدی خارج شود . دقت کنید پوسته های آن به سمت پایین قرار گرفته باشد. برای اتصال آن به مدل مقرنس،در پارامترهای Editable Mesh  گزینه Attach را فعال نموده و با کلیک بر روی مدل مقرنس آنها را یکی کنید.اکنون مرحله مدلینگ به اتمام رسیده است .

mogharnas 24

mogharnas 16

nextPrevious

مطالعه بیشتر