آموزش سریع و مقدماتی زیبراش

بازدید: 5829 بازدید
حالت شب

با استفاده از دکمه Mask By Cavity میتونیم که فرو رفتگی ها رو  Mask کنیم. ( با Inverse کردن میتونیم که همه نقاط به غیر از فرو رفتگی ها رو Mask کنیم )

a_s_zbush104

با استفاده از بخش Visibility از منوی Tool میتونیم که نقاطی که Mask نکردیم رو مخفی یا آشکار کنیم.

 a_s_zbush105

با استفاده از دکمه HidePt میتونیم که Pointهای Mask نشده رو مخفی کنیم و با استفاده از دکمه ShowPt میتونیم که این نقاط  Mask نشده رو آشکار کنیم.

با استفاده از دکمه Grow میتونیم که ناحیه مخفی نشده رو به طرف بیرون گسترش بدیم و با استفاده از دکمه Shrink میتونیم که ناحیه مخفی نشده رو به طرف داخل جمع کنیم .

با استفاده از دکمه outer Ring میتونیم که دور ناحیه ای که با استفاده از HidePt مشخص کردیم، یه حلقه از Polygonهاش رو نمایش بدیم بعد با Grow و Shrink اون رو گسترش بدیم.

 a_s_zbush106

با روشن کردن دکمه Lasso میتونیم که به صورت کمند ( طناب انداختن ) Masking کنیم. برای استفاده از Lasso باید اول روی یه فضای خالی از Canvas کلیک کنیم، بعد روی ناحیه مورد نظر کمند بنداریم!

lasso

a_s_zbush107

با رفتن به حالت Move میتونیم که Mask رو به سمت یه ناحیه متمرکز کنیم ( زمانی به درد میخوره که بخوایم یه ناحیه مثل دست، پا، سر و . . . بچرخونیم، بزرگ کنیم و یا حرکت بدیم )

a_s_zbush108

در بخش Deformation از منوی Tool میتونیم که آبجکتمون رو تغییر شکل بدیم که به کمک Masking ما کنترل بهتری روی استفاده از این پارامترها داریم. ( Deformation شبیه به Modifiers توی ۳Ds Max عمل میکنه )

a_s_zbush109

با استفاده Offset ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده ( X یا Y یا Z ) حرکت پیدا میکنه.

با استفاده از Rotate ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده می چرخه.

با استفاده از Size ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده تغییر اندازه پیدا می کنه.

با استفاده از Bend ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده خم میشه. ( به صورت شارپ )

با استفاده از SBend ( Smooth Bend ) ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده به صورت نرم خم میشه.

با استفاده از Skew ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده مورب میشه ( به صورت شارپ )

با استفاده از SSkew ( Smooth Skew ) ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده به صورت نرم مورب میشه.

( فرق Bend و Skew اینه که Bend به صورت ۳۶۰درجه دور خودش خم میشه، ولی Skew فقط به یه طرف (شبیه به کمان ) کش میاره )

با استفاده از RFlatten ( Radial Flatten ) ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده به صورت شعاعی پهن و  صاف میشه. ( مثل براش Flatten )

با استفاده از Flatten ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده پهن و صاف میشه.

با استفاده از Twist ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده پیچونده میشه.

با استفاده از Taper ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده، مثل تبدیل شدن یه استوانه به مخروط، باریک میشه.

با استفاده از Squeeze ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده فشرده میشه و مثل قوطی نوشابه له میشه!

با استفاده از Noise ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده نویزدار میشه. ( با دادن نویز کم میتونیم که خیلی سریع جزییات خوبی شبیه به چرم یا پوست و . . . به آبجکت بدیم )

با استفاده از Smooth ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده نرم میشه.

با استفاده از Inflat ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده متورم میشه. ( شبیه به براش Inflate )

با استفاده از Spherize ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده به صورت یه کره در میاد.

با استفاده از Gravity ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده کش میاره. ( شبیه به نیروی گرانش زمین )

با استفاده از Perspective ، آبجکت در مسیر محوری که انتخاب شده دچار کوته نمایی میشه! ( باید امتحان کنید تا بفهمید یعنی چی! )

پایان بخش اول

:::::::::::::::::::::::::

ادامه آموزش در

a_s_zbrush_thumb2

::::::::::::::::::::::::::::::::::::

اثر آموزشی : علی رضایی

Previous

مطالعه بیشتر