آموزش massfx : قسمت دوم (کاربا rigid bodies)
سه راه برای بوجود آوردن rigid body بر روی object ما وجود داره :
۱-از طریق modify panel ، massfx rigid body modifier
۲-از طریق massfx toolbar (در آموزش قبل نحوه ی ظاهر کردن massfx در ویوپورت رو با هم دیدیم)
۳-از طریق منوی انیمیشن.
نکته : اضافه کردن مدیفایر massfx rigid body به object ، باعث می شه که object ما در شبیه سازی وارد بشه و این تازه شروع کار است.
حالا برای شروع شبیه سازی رو با یک کار ساده آغاز می کنیم.
۱- ابتدا یه صحنه جدید در ۳dmax باز کنید.
۲- سپس از قسمت creation ، یک teapot و plane بسازید.
۳-حالا teapot را در ارتفاعی بالاتر از plane قرار دهید.(برای زیباتر شدن شبیه سازی ، می تونید teapot را کمی بچرخانید.
-حالا بر روی teapot و plane ، select کرده و مدیفایر massfx rigid body را به آنها اعمال کنید.(همانطور که گفتم سه روش وجود داره و من از این روش استفاده کردم)
۵-همانطور که قبلا گفتم جسمی که قرار در شبیه سازی ما حرکت کنه باید از نوع dynamic body باشد (teapot) و جسمی که قراره ثابت باشه باید از نوع static body باشه.(plane).
۶- حالا برای شروع شبیه سازی ، بر روی start simulation کلیک کنید.همانطور که می بینید teapot بر روی plane سقوط می کنه و این پایان کارماست.
حالا به بررسی مدیفایر massfx rigid body می پردازیم :
نکته :شاید اینجوری فکر کنید که با افزایش mass و density ، سرعت object ما بیشتر می شه می شه ، در حالی که اینطور نیست چون در این جا مقاومت هوا در نظر گرفته نشده است .به همین دلیل همه ی اجسام با هر جرم و چگالی که باشند با یک سرعت حرکت می کنند.اما دو روش برای افزایش سرعت اجسام در massfx وجود داره : ۱- object خود را به زمین نزدیک تر کنید ۲- میزان force gravity را از قسمت massfx tools dialog افزایش دهید.برای این کار شما باید شتاب گرانش (acceleration) را افزایش دهید.