آموزش مبتدی ۳dsmax

بازدید: 1465 بازدید
حالت شب

 آموزش های مبتدی تری دی مکس

در این آموزش قصد داریم به محیط اصلی نرم افزار ۳dsmax بپردازیم .اکثر کسانی که کار با نرم افزار ۳dmax را آغاز می کنند ، تنها به یاد گرفتن چند ابزار پایه ای اکتفا می کنند و سریعا به سراغ مدلسازی می روند.در حالی که قبل از این که شما به یاد گیری نرم افزار ۳dsmax  بپردازید ، باید ابتدا در ک خوبی از محیط کلی نرم افزار پیدا کنید و همچنین واژگان و اصطلاحات مخصوص این نرم افزار .

 

نحوه ی باز و بسته کردن فایل ها و .. :

3dmaxbasic02

 

caption bar or title bar :

 

title bar ، یک سری ابزار رو برای save و load فایل ها و سرچ کردن رو در اختیار شما قرار می دهد.

3dmaxbasic03

Quick access toolbar :

در این قسمت شما می تونید فایل خود را save کنید ، صحنه ی جدیدی را ایجاد کنید و یا یک فایل از پیش ساخته شده را باز کنید.در ورژن های جدید بخشی به این قسمت اضافه شده که شما می تونید به عقب برگشته و اشکالات کار خود را تا جای ممکن اصلاح کنید.

Infocenter :

در این قسمت شما می تونید اطلاعات بیشتری را در رابطه با ۳dmax و شرکت سازنده ی آن (autodesk) بدست آورید.

The main toolbar :

3dmaxbasic04

ابزارهایی که بیشترین استفاده رو دارند در این قسمت جای می گیرند.

The command panel :

پنل command در سمت راست نرم افزار ۳dmax جای دارد.این پنل دارای ۶ قسمت می باشد که همی ابزارهایی که شما برای کار کردن نیاز دارید در این قسمت ها قرار گرفته اند.

3dmaxbasic05

Create panel :

همانطور که از اسمش پیداست در این قسمت شما می توانید چیزهای جدیدی رو بوجود آورید.مثل primitives (مدل های ابتدایی مثل کره و مکعب) ، lights (نورها) ، cameras (دوربین)  ، helpers (ابزارهای کمکی) ، spacewarps و غیره.

modify panel :

در این قسمت شما می تونید تنظیمات خود را بر روی مدل ها و وسیله های ساخته شده خود انجام دهید .به طور مثال اگر کره ای (sphere ) را بوجود آوردید خواستید شعاع کره را تغییر دهید ، باید به MODIFY PANEL بروید و از آن جا تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.

Hierarchy panel :

با استفاده از ابزارهایی که در این پنل قرار دارد ، شما می توانید hierarchy شی های خود را مدیریت کنید.

Hierarchy  یعنی چه ؟

زمانی که شما دو یا بیشتر از دوتا از شی ها و مدل های موجود در صحنه ی خود را بهم link می کنید ، بین این شی ها یک زنجیره ای از parent-child (پدر و مادر_ فرزند) بوجود می آید که به این زنجیره hierarchy می گویند.

نکته : ابزار selected and link برای بوجود آوردن رابطه و link بین دو یا چند شی هست و ابزار unlink selection  هم برای جدا کردن این رابطه (link ) است.

Motion panel : (این قسمت مربوط به انیمیشن می شود)

در این قسمت می توانید سرعت شی های خود را تنظیم کنید و همچنین این قسمت دارای ابزارتی هست که بوسیله ی آن ها می توان بر روی شی های موجود در صحنه rig و animate انجام داد.

Display panel :

در این قسمت یه سری ابزار برای تنظیم نمایش شی ما در صحنه می باشد برای مثال ابزارهایی مثل freeze ، unfreeze ، hide ، unhide و بقیه ی تنظیمات در این قسمت جای دارند.

Utility panel :

این قسمت شامل یه سری utility می باشد که در ۳dmax طراحی شده اند تا وظیفه ای را در این نرم افزار انجام دهند.که این نرم افزار این قابلیت رو دارد که شما خود utility دلخواه خود را توسط زبان برنامه نویسی ۳dmax بسازید .زبانی که برای برنامه نویسی در مکس استفاده می شود max script  می باشد.

مطالعه بیشتر