آموزش vray displacement
Displacement mapping چیست ؟
یه تکنیک هست که با استفاده ازش می شه به روی سطح یک جسم جزئیات اضافه کرد.چیزی شبیه به bump ولی بسیار قوی تر.البته این جزئیات در زمان رندر اضافه می شوند.
در شکل های زیر تفاوت بین bump و displacement ور با هم می بینیم :
مدل اصلی
مدل همراه با bump
مدل همراه با displacement
همانطور که در شکل های بالا می بینید ، جسمی که دارای displacement هست ، سایه و GI و برآمدگی های روی جسم به زیبایی تمام دیده می شود و کاملا برتری خودش رو نسبت به BUMP داره نشون می ده.
VRAY دارای یک MODIFIER به نامvray displacement mod هست که کارش همینه حالا با هم به بررسی این modifier می پردازیم :
مثال شماره ۱ :
برای شروع یک صحنه خالی از تری دی مکس رو باز کنید و یک geosphere به وجود بیاورید و مقدار شعاع( radius) را بر روی ۴۰ قرار دهید و vray را به عنوان موتور رندر خود انتخاب کنید و یک standard material به مدل خود اعمال کنید.
سپس به modify panel برید و vray displacement mode را به جسم خود اعمال کنید.اگر دکمه ی رندر رو فشار دهید ، کمی از اثر displacement رو خواهید دید.این به این دلیل است که اگر شما تکسچری رو انتخاب نکرده باشید ، vray به صورت خودکار یک noise displacement map را بر جسم اعمال می کند.
خوب برای اینکه تکسچر دلخواه خود را به عنوان displacement map وارد کنید ، باید از دکمه ی texture که در مدیفایر vray displacement mod قرار داره استفاده کنید و سپس تکسچر خود را انتخاب کنید .درشکل زیر از تکسچر cellular استفاده شده.حالا برای اینکه map وارد شده رو ادیت کنید باید map خود را بکشید و وارد یکی از slot های material editor کنید.زمانی که map خود را بر روی material editor انداختید ارور ظاهر می شود که شما باید instance را انتخاب کنید.با تکسچر cellular نتیجه ی شما باید به صورت زیر شود.
برای اینکه میزان تاثیر displacement را افزایش دهید باید مقدار amount که در vray displacement mod قرار دارد را زیاد کنید.اگر مقدارش رو ۵ بگذارید ، رندرتون باید همانند زیر بشه.
Amount ، مقدار ماکزیمم displacement رو تعیین می کنه (که در جایی این اتفاق می یوفته که به رنگ سفید باشه)
با استفاده از پارامتر shift می تونید مدل خود رو منبسط کنید ( برای مقادیر مثبت) و یا منقبض کنید ( برای مقادیر منفی).در زیر می تونید مثالی از این دست رو ببینید :