آموزش مقدماتی Zbrush

بازدید: 3340 بازدید
حالت شب

استفاده از Masking Primitives (ماسک های اولیه)

ماسک های اولیه به شما اجازه ویرایش قسمتهای خاصی از اجسام سه بعدی موجود در Zbrush را می دهد . بهتر است برای درک بهتر ماسک ها با هم تمرینی را دنبال کنیم:

۱ – اول از همه یک Ring3D ایجاد کرده ، سپس دکمه Edit را فعال کنید.

zbrush42

۲ – زیر منوی Masking را در قسمت Tools باز کنید. سپس مقدار Sel (مقدار انتخابی) را ۳ و Skp (مقدار پرش) زا ۴ قرار دهید. روی دکمه Maskall کلیک کرده تا تمامی وجوه جسم انتخاب شود. حال دکمه Row را انتخاب کنید، در این صورت وجوه جسم به صورت ردیفی انتخاب می شوند. توجه داشته باشید  چون مقدار Sel را ۳ قرار داده ایم ، ردیف انتخاب شده ۳ تایی هستند و چون مقدار Skp را ۴ قرار داده ایم ، ردیف های سه تایی با فاصله چهار ردیفی از هم جدا شده اند.

 zbrush43

۳ – زیر منوی Deformation را باز کنید و مقدار Inflat را ۳۰ قرار دهید تا ماسک های انتخاب شده به داخل بروند.

zbrush44

۴ – در منوی Masking روی دکمه Maskall کلیک کنید تا تمامی وجوه جسم دوباره انتخاب شود. این بار به جای دکمه Row روی Col کلیک کنید. حال دوباره به زیر منوی deformation بروید و مقدار Inflat را ۵۰ قرار دهید.

 zbrush45

۵ – حال روی دکمه Clear در زیر منوی Masking کلیک کنید و با استفاده از دکمه Make PolyMesh3D می توانید جسم را به یک مش قابل ویرایش تبدیل و روی آن با قلم کار کنید.

 zbrush46

نقاشی ماسک ها

این روش ماسک ها بیشتر روی مدل های مش قابل ویرایش استفاده می شود. برای اینکار کلید Ctrl را نگه دارید و روی جسم خود شروع به درگ کردن کنید. در این صورت قسمت های ماسک شده به رنگ تیره در می آیند. حال یک قلم انتخاب کنید و پیرامون منطقه ماسک شده شروع به درگ کردن کنید. متوجه خواهید شد که داخل منطقه ماسک شده تغییری نمی کند.

حال اگر بخواهیم عکس این کار را انجام دهیم باید در حالی که کلید Ctrl را پایین نگه داشته اید ، بیرون جسم و در فضای خالی صحنه کلیک کنید. در این صورت شما می توانید فقط منطقه ماسک شده را تغییر دهید.

 zbrush47

nextPrevious

مطالعه بیشتر