آموزش مقدماتی Zbrush

بازدید: 3335 بازدید
حالت شب

تقسیم بندی چند ضلعی های جسم

چند ظلعی ها یا PolyGon نقش مهمی در کیفیت سطوح اجسام دارند. هر چه این مقدار بیشتر باشد سطح جسم نرم تر و هرچه کمتر باشد، سطح آن خشن تر است . برای درک بهتر این ویژگی ، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱ – یک Sphere3D ایجاد و با استفاده از دکمه Edit و سپس Make PolyMesh3D کره را قابل ویرایش کنید.

۲ – یک قلم از قسمت Current Brush انتخاب کنید و روی سطح کره شروع به رسم کنید.

۳ –  حال در قسمت Tools نشانگر ماوس را روی کره جاری قرار دهید. در اینصورت کادری حاوی اطلاعات کره نمایش داده می شود. مقدار Polys را به خاطر داشته باشید.

۴ – از زیر منوی geometry در قسمت Tools کزینه Divide را انتخاب کنید. در این صورت سطح کره نرم تر خواهد شد.

۵ – دوباره مقدار Polys کره را مشاهده کنید، اکنون این مقدار بیشتر شده است.

برای اضافه کردن به Divide می توانید از کلید میانبر Ctrl+D استفاده کنید. بنابراین با هر با کلیک بر روی گزینه Divide تعداد اضلاع تقسیم کننده جسم بیشتر می شود. همچنین با لغزنده sDiv در بالای این گزینه می توانید این مقدار را کم و یا دوباره زیاد کنید.

 zbrush29

مقدار چند ضلعی کم

zbrush30

مقدار چند ضلعی زیاد

 zbrush31

Smoothing (نرم سازی)

این ویژگی برای نرم سازی قسمت های خشن مدل می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید کار آن با تقسیم بندی چند ضلعی ها متفاوت است. در این روش چند ضلعی ها افزایش پیدا نمی کنند، بلکه باعث تخت تر شدن آنها می شود. برای استفاده از این ویژگی هنگام استفاده از قلم ها بر روی جسم ، کلید Shift را نگه دارید . در این صورت سطح ناهموار جسم ، تخت تر می شود.

zbrush32

nextPrevious

مطالعه بیشتر