آموزش مقدماتی Zbrush

بازدید: 3330 بازدید
حالت شب

استفاده از فرمان Undo

این فرمان را بی شک در اکثر برنامه ها می توان دید. در چنین برنامه هایی که حرکات اشتباه زیاد است ، شما می توانید در Zbrush با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Z اشتباه خود را جبران کنید.

zbrush17

کار با Edit mode

این دکمه تعیین می کند که  شما جسم را ویرایش کنید یا جسم جدیدی بسازید. اکثر کسانی که تازه با Zbrush کار می کنند و اطلاعی از این گزینه ندارند، پس از ایجاد جسم بطور نا خواسته و به هدف ویرایش جسم ایجاد شده ، اجسام دیگری را پشت سر هم ایجاد می کنند. دلیل آن استفاده نکردن از دکمه Edit می باشد. برای درک بهتر این گزینه تمرین زیر را دنبال کنید:

۱ – یک جسم در صحنه ایجاد کنید.

۲ – حال سعی کنید این جسم را بچرخانید. متوجه می شوید که بجای چرخش جسم با ماوس ، نمونه های مشابه این جسم را ایجاد می کنید.

۳ – این بار پس از ایجاد جسم گزینه Edit را فعال کنید. دوباره سعی کنید جسم را بچرخانید . در اینصورت جسم شما خواهد چرخید.

اگر شما قصد داشتید بعد از اعمال ویرایش روی جسم، جسم دیگری را ایجاد کنید، این دکمه را غیر فعال کنید.

zbrush18

zbrush19

راهنمای برنامه

کسانی که تازه با این برنامه آشنایی پیدا کرده اند، این راهنماها برای آنها مفید واقع می شود. اولین راهنما Help خود برنامه Zbrush  است که شما باید از سایت اصلی ، این فایل را دریافت کنید.روش دیگر که سریع تر و راحت تر از روش قبل است، نگه داشتن ماوس روی گزینه مورد نظر و سپس نگه داشتن دکمه Ctrl می باشد. پس از این کار ، کادری حاوی اطلاعات  مفیدی در مورد گزینه مورد نظر نمایش داده می شود.

zbrush20

جابجایی ، چرخش ، مقیاس

یکی از مهم ترین موارد مدلسازی ، قابلیت  جابجایی ، چرخش و مقیاس دهی جسم می باشد. بدون این سه گزینه شما نمی توانید به درستی روی مدل خود کنترل داشته باشید. برای آشنایی با این سه ویژگی به صورت زیر عمل کنید:

۱-      Move (جابجایی ) : برای اینکه یک جسم را جابجا کنید، ابتدا کلید Ctrl را نگه داشته، سپس با دکمه چپ ماوس شروع به درگ کردن کنید. در اینصورت جسم شما در صحنه جابجا خواهد شد.

zbrush21

۲-      Rotate (چرخش) : شما در هر نقطه از صحنه که خالی باشد، می توانید با درگ کردن دکمه چپ ماوس جسم مورد نظر را بچرخانید.

zbrush22

۳-      Scale (مقیاس) : برای این روش مقداری توجه داشته باشید. ابتدا کلید Alt و سپس کلیک  چپ ماوس را نگه داشته اید. شروع به درگ کردن کنید. در اینصورت جسم ما مقیاس دهی می شود.

zbrush23

همچنین به وسیله سه گزینه Move  ، Rotate و Scale در نوار سمت راست صحنه می توانید این کار را بکنید.

 zbrush24

nextPrevious

مطالعه بیشتر