آموزش مقدماتی Zbrush

بازدید: 3329 بازدید
حالت شب

استفاده از Local

این دکمه برای مواقعی که شما بخواهید رو قسمت کوچکی از یک مدل بزرگ کار کنید مفید می باشد. برای آشنا شدن با این ویژگی تمرین زیر را انجام دهید.

۱ –  به طور مثال یک مدل انسان را وارد صحنه خود کنید. حال روی یکی از انگشتان مدل زوم کنید و با چرخاندن آن می خواهیم پشت انگشت وا ویرایش کنیم. اما هنگامی که شما مدل را می چرخانید ، انگشت از صحنه خارج می شود.

 zbrush53

۲ –  حالا دکمه Local را فعال و با نگه داشتن کلید Alt روی  انگشت کلیک کنید. سپس مدل را بچرخانید . متوجه خواهید شد که چرخش حول قسمت تعیین شده انجام می شود.

 zbrush54

ذخیره صحنه وابزارها

  ذخیره کردن صحنه یک ویژگی بسیار مهم در برنامه ها می باشد، زیرا برای جلوگیری از اتفاقات ناخواسته و یا ادامه کار در مواقع دیگر مهم می باشد. برای ذخیره صحنه از منوی Document گزینه Save را انتخاب و صحنه را با نام دلخواه ذخیر کنید. پسوند فایل های برنامه Zbr می باشد. همچنین برای باز کردن صحنه ذخیره شده از گزینه Open استفاده کنید.

حال اگر بخواهید یکی از ابزارهای قسمت Tools را ذخیره کنید، ابزار مورد نظر را انتخاب و از منوی Tools گزینه Save as را انتخاب کنید. ابزارهای برنامه با پسوند Zbt ذخیره خواهند شد. برای باز کردن این ابزارها از گزینه Load استفاده کنید.

اما اگر بخواهید ابزاری را برای دیگر برنامه های سه بعدی صادر کنید ، باید به وسیله گزینه Export ابزار مورد نظر را با پسوند Obj ذخیره کنید و در دیگر برنامه ها از نظیر ۳DsMax ، Maya و … از آن استفاده کنید.

 zbrush55

لایه ها

لایه ها به شما کمک می کنند که مراحل پروژه خود را کنترل کنید. یک مدل ساز خوب ، معمولا از لایه ها استفاده می کند.  برای درک بهتر این ویژگی تمرین زیر را انجام دهید.

۱ –  یک مدل مش را به صحنه خود اضافه کنید. سپس از زیر منوی Layer در قسمت Tools ، دکمه New را بزنید تا لایه جدیدی اضافه شود.

zbrush56

۲ –  حالا بوسیله یکی از قلم ها ( مثلا قلم Standard) روی سطح جسم نا همواری ایجاد نمایید. شما می توانید با استفاده از لغزنده Intensity مقدار شدت قلم خود را تنظیم و یا بوسیله دکمه Rename نام لایه را تغییر دهید و یا دکمه Delete آن را حذف کنید.

۳ – لایه دیگری ایجاد و با قلم خود نقشی دیگی روی مدل ایجاد کنید. در این صورت شما می توانید با انتخاب لایه ها مقادیر آنها را تنظیم کنید

استفاده از SubTool

این قسمت به شما اجازه می دهد که عناصر مدل خود را انتخاب و آنها را ویرایش و یا جابه جا کنید. برای این کار مدل خود را وارد کرده و در SubTool در قسمت tools اجزای سازنده مدل را انتخاب و ویرایش کنید.

zbrush57

:::::::::::::::

اثر : میثم شیاسی

منبع :  Cgpersian.ir

Previous

مطالعه بیشتر