قسمت اول مقدمه :MassFXآموزش

بازدید: 524 بازدید
حالت شب

آموزش  massFX : قسمت اول مقدمه

سلام خدمت دوستان عزیز.در چند قسمت آموزشی سعی داریم به بررسی و آموزش ابزار قدرتمند MASSFX بپردازیم امیدوارم از این مجموعه ی آموزشی لذت ببرید.

ابتدا چند تصویر که توسط این ابزار ساخته شده است رو با هم می بینیم.

MASSFX09 MASSFX10 MASSFX11

مقدمه :

MASSFX یه پلاگینه ، که کارش شبیه سازی فیزیک به صورت کاملا طبیعی است.که از نسخه ی ۳DMAX2012 به بعد ،جایگزین REACTOR شد .

MASSFX برای شبیه سازی ، از rigid body ها استفاده می کنه

massfx01

Rigid bodies :

 object هایی که shap (شکل) رو در طول شبیه سازی تغییر نمی دهند.

انواع rigid body :

dynamic massfx02:

همون object هایی(شی) هستند که قراره حرکتشون رو شبیه سازی کنیم.که حرکتشون تحت تاثیر gravity (نیروی گرانش زمین) ، force space warps (مثل wind (باد)) و دیگر object ها(مثل clothes) قرار دارد.

kinematic massfx03:

Object هایی (شی هایی) هستند که توسط روش معمولی و استاندارد انیمیت شده باشند اما می تونند ثابت هم باشند.kinematic objects می تونند بر روی شبیه سازی حرکت dynamic objects تاثیر بگذارند.اما برعکس این قضیه نمی تونه اتفاق بیوفته.(مثل شکسته شدن شیشه با سنگ.سنگ نقش kinematic object و شیشه dynamic object را دارد.).kinematic object ها می تونن در هر لحظه از شبیه سازی به حالت dynamic تبدیل شوند.

Static massfx04 :

همانند kinematic object ها هستند با این تفاوت که این اشکال قابلیت انیمیت ندارند و همیشه ثابت هستند .از این ها می شه برای مواردی همچون دیوارها ، ظرف ها ، موانع و غیره استفاده کرد.

ابزار دیگری که می شه از اون در شبیه سازی استفاده کرد ، mcloth modifier هست ، که به cloth ( لباس) این اجازه رو می ده که در شبیه سازی حضور داشته باشد.

massfx05

شبیه سازی ما ترکیبی از physics calculations (محاسبات فیزیکی) و انیمیت از پیش ساخته ی ما هست.massfx شبیه سازی رو به صورت کاملا realtime در ویوپورت به نمایش می زاره.(البته این به سنگینی صحنه ی شما هم بستگی داره).

ویژگی های اضافی massfx شامل موارد زیر هستند :

massfx visualizer : فاکتورهای متنوعی رو در خصوص شبیه سازی در اختیار ما قرار می دهد.مثل :سرعت شی ها و نقاط برخورد.این ویژگی واقعا ارزشمنده و باعث می شه هیچ گونه  مشکل(bug)  در شبیه سازی ما وجود نداشته باشه.

massfx06

یک kinematic body می تونه در هر نقظه از انیمیشن به dynamic body تبدیل بشه.برای مثال ، زمانی که یک نفر در حال تنیس بازی کردن است،  با راکت خود یک سرویس می زند و طرف مقابل برای برگرداندن توپ ، به صورت کاملا تصادف راکتش به میز می خورد و سپس راکت از دستش جدا می شود ، در این لحظه راکت باید  از kinematic body به dynamic body تبدیل شود تا حرکت راکت تنیس طبق قوانین فیزیک انجام شود.

Massfx Eplorer : این اجازه رو به ما می ده که تنظیمات مربوط به همه ی object ها شرکت کننده در شبیه سازی رو در یک جا داشته باشیم و می تونیم این تنظیمات رو تغییر بدیم.(برای افزایش سرعت در کاره)

massfx07

Constraints : به object ها این اجازه رو می ده تا حرکت همدیگر رو محدود کنند مثل لولای در.

massfx08

 

مطالعه بیشتر