Max script editor :
برای دسترسی به max sxcript editor باید از طریق پنجره ی maxscript> max script editor اقدارم کنید.
شما می توانید در این قسمت با استفاده از زبان برنامه نویسی max script یک پلاگین و یک ابزار سودمند برای خود بسازید و در پروژه های خود به کار ببرید.
Max script listener :
در کنار max script editor ، max script listener قرار دارد که در این بخش ما می توانید عبارات ریاضی و غیر ریاضی خود را اجرا کنید.این پنجره دارای دو بخش است : بخش بالایی macro recorder است که زمینه ی آن به رنگ صورتی است و بخش پایینی out put pane است که به رنگ سفید می باشد.
برای روشن کردن macro recorder باید از طریق macro recorder>enable این کار را انجام دهید .macro recorder ، همه ی کارهایی که شما در تری دی مکس انجام می دهید را ضبط می کند و به شکل زبان max script نمایش می دهد.
Output pane ،نتیجه ها و ارورهای مربوط به مکس اسکریپت را نمایش می دهد.
GRAPHITE MODELING TOOLS RIBBON :
این قسمت ، از ورژن ۲۰۱۰ به بعد در ۳DMAX قرار گرفته است و با ابزارهایی قدرتمومندی که در خود جای داده ، این اجازه رو به کاربر می ده که تو ی کمترین زمان و بهترین کیفیت کار مدلسازی رو انجام بده.
VIEWPORTS :
در نرم افزار ۳dmax ما به صورت پیش فرض ۴ نما داریم که صحنه ی ما رو از ۴ زاویه ی top ، front ، left و perspective نمایش می دهد.قرار گیری این ۴ نما در کنار یکدیگر ، viewport را تشکیل می دهد و همانطور که می بینید این viewport ها داری یک سری خطوط مشکی شترنجی شکل هستند که به این خطوط grid می گویند.که از طریق کلید G در کیبرد شما می تونید این خطوط را پنهان کنید.زمانی که یک viewport را انتخاب کنید ، این viewport به رنگ زرد در می آید.
در زیر یه سری از کلیدهای کاربردی را می بینید که مدیریت viewport ها از آن ها استفاده می کنند :
ALT+W : ویوپورت انتخابی بزرگ می شود.
ALT + کلیک وسط موس : می تونید در ویوپورت بچرخید.
ALT+CTRL+کلیک وسط موس : برای زوم کردن در ویوپورت.
ALT+CTRL+V : VIEW CUBE را پنهان می کند.
نگهداشتن کلیک وسط موس و کشیدن موس : تغییر وضعیت مکانی در ویوپورت
G : پنهان کردن خطوط شترنجی